بک لینک چیست؟ پیوندی از یک وبسایت به وبسایت دیگر است. موتورهای جستجو مانند گوگل بهعنوان یک معیار رتبهبندی استفاده میکنند زیرا وقتی یک وبسایت به وبسایت دیگری وصل میشود، به این معنی است که آنها اعتقاد دارند محتوا قابلتوجه است. لینک سازی با کیفیت بالا میتواند به افزایش موقعیت و قابلیت مشاهده سایت در نتایج موتور جستجو (SEO) کمک کند.
بک لینک چگونه کار میکند؟
بک لینکها نقش مهمی در الگوریتم موتور جستجو گوگل، seo و استراتژی کلی شما برای رشد وبسایت شما دارند.
سادهترین راه برای seo تعامل لینک بهعنوان مکالمه بین وبسایتها است.
بهعنوانمثال، جان یک وبلاگنویس است، و یک مقاله بسیار جالب در مورد یک رویداد ورزشی مینویسد.
وبلاگنویس دیگری، سامانتا، هنگام به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود، به مقاله جان پیوند میزند. ازآنجاکه وی در مورد موضوع موردنظر در سایت معروف مجله آنلاین خود مینویسد، این امر باعث ایجاد لینکی برای پست جان میشود.
ازآنجاکه این مجله آنلاین محبوب است، بسیاری از سایتهای دیگر به مقاله وی وصل میشوند. این امر اقتدار مجله آنلاین را افزایش میدهد و مقاله جان نیز از یک سایت معتبر بک لینک ارزشمندی دریافت میکند.
در واقع این یک سیاست برد – برد است.
انواع بک لینک
بک لینک دو نوع اساسی دارد و یکی از آنها باارزشتر از دیگری است. بیایید نگاهی سریع به هر یک و نحوه تأثیر آنها بر سایت شما بیندازیم.
یک برچسب Nofollow به موتورهای جستجو میگوید که از یک لینک چشمپوشی کنند. آنها هیچ ارزشی از یک سایت به سایت دیگر منتقل نمیکنند؛ بنابراین، به طور معمول آنها در بهبود رتبه جستجو یا دید شما مفید نیستند.
پیوندهای Dofollow نوعی بک لینک است که همه میخواهند. فقط بهخاطر داشته باشید کسانی که از سایتهای معتبر میآیند بیشترین ارزش را دارند. این نوع لینک سازی میتواند به بهبود رتبهبندی موتور جستجوگر شما کمک کند.
بااینحال، پیوندهای dofollow وجود دارد که بد یا “سمی” شناخته میشوند. این پیوندها از سایتهای مشکوکی میآیند یا با شکستن شرایط خدمات موتور جستجو به دست میآیند.
این ممکن است باعث شود گوگل سایت شما را جریمه کند یا حتی آن را از فهرست خارج کند. به یاد داشته باشید، این مربوط به کمیت بک لینک نیست بلکه کیفیت آن تفاوت در رتبهبندی را ایجاد میکند.
چگونه بک لینک بگیریم؟
ایجاد لینک برای سایت شما به زمان و تلاش نیاز دارد. در اینجا ۷ روش ساده برای ایجاد بک لینک با کیفیت برای وبسایت خود آورده شده است.
- پیوندها را به نمایههای خود در شبکههای اجتماعی به سایت خود اضافه کنید.
- جستجوی Google را برای پستی انجام دهید که از قبل دارای رتبه خوبی است و سپس آن را بهبود بخشیده و گسترش دهید.
- پستهای لیست، پستهای “چگونه” ، پستهای “چرا” ، اینفوگرافیک ها یا پستهایی با فیلمهای جاسازی شده ایجاد کنید. این قالبها معمولاً نسبت به پستهای استاندارد بک لینک بیشتری دارند.
- آخرین ارسالهای راهنما را بنویسید. این پستهای بسیار طولانی شامل چندین هزار کلمه است و هر زاویه از موضوع را پوشش میدهد.
- ارسال پستهای مهمان در وبلاگها و وبسایتهای دیگر
- با تأثیرگذاران در صنعت یا صنعت خود تماس بگیرید و در مورد مقالهای در سایت خود به آنها بگویید که ممکن است بخواهند به آن پیوند دهند.
- با اینفلوئنسرها در صنعت خود مصاحبه کرده و برای آنها پیوند ارسال کنید، بدون شک آنها دوباره به سایت شما لینک میشوند.
شما همچنین میتوانید شروع به انجام تحقیقات رقابتی در زمینه بک لینک کنید. برای انجام این کار، باید بک لینکهای رقبای خود را ببینید که رتبه خوبی دارند.
یک ابزار بک لینک مانند SEMrush میتواند به شما در یافتن این پیوندها کمک کند، بنابراین میتوانید هدف قراردادن آن دامنهها را بهعنوان بخشی از استراتژی پیوندسازی خود شروع کنید.
چگونه میتوانم بک لینک خود را بررسی کنم؟
ابزارهای مختلفی برای نظارت بر پیوند وجود دارد که به شما امکان میدهد لینکهای وبسایت خود از جمله Google Search Console ، SEMRush ، Ahrefs و غیره را بررسی کنید.
مراقبت از بک لینکها بسیار مهم است. دستورالعملهای Google Webmaster از شما میخواهد که از دارندگان وبسایتهای سمی بخواهید پیوندهای خود را از سایت شما حذف کنند.
اگر این کار را نکنید، Google میتواند وبسایت شما را جریمه کند و رتبه صفحه شما در نتایج جستجو کاهش مییابد.
بنابراین، مهم است که بدانید چگونه به این ۳ سؤال پاسخ دهید:
- از کجا میتوانم همه بک لینکهای خود را پیدا کنم؟
- چگونه میتوانم سمی بودن آنها را بفهمم؟
- چگونه میتوانم با دارندگان سایتهای backlink سمی تماس بگیرم؟
خوشبختانه پاسخ با ابزار مناسب آسان است.
شما میتوانید از Google Search Console برای رشد سایت و دیدن پیوندهای پیوندی خود استفاده کنید، اما ممکن است زمان زیادی طول بکشد و محدود به کارهایی که میتواند انجام دهد.
بااینوجود ابزارهای سریعتر و بهتری در دسترس هستند. بهعنوانمثال، با استفاده از SEMrush ، میتوانید بهسرعت به هر سه سؤال مهم و خیلی بیشتر پاسخ دهید.
SEMrush دارای دو زمینه اصلی است که به طور خاص با بک لینکها سروکار دارند. اولین قسمت Backlink Analytics است که به شما اجازه میدهد تا رقبای خود را مطالعه کنید، و دوم قسمت Backlink Audit است.
بیایید نگاهی سریع به بخش حسابرسی Backlink بیندازیم زیرا به شما امکان میدهد همه لینکهای بازگشت به سایت خود را پیدا کنید.
در مرحله بعد، ابزار SEMrush’s Backlink Audit هر بک لینک را بررسی کرده و موارد مخرب را مرتب میکند. بهاینترتیب میتوانید بک لینکهای مخرب را پیدا کرده و از آنها رد کنید قبل از اینکه Google وبسایت شما را مجازات کند.
و یکی از بهترین موارد در مورد SEMrush این است که به شما امکان میدهد صاحب وبسایت سمی را از صفحه کاربر برای ایمیل ارسال کنید.
با ابزاری مانند SEMrush میتوانید تحقیقات مربوط به کلیدواژهها را انجام دهید، لینکهای رقبا را ببینید و موارد خود را در یک مکان مناسب مدیریت کنید.
پیگیری پروفایل لینک های خارجی، چیزهای زیادی در مورد ارزش سایت شما به شما میگوید و بخش مهمی از استراتژی سئو سایت شماست.
امیدواریم که این راهنما به شما کمک کرده باشد بک لینک چیست و چگونه میتوانید از آنها برای رشد وبسایت خود استفاده کنید.